Logo

Retro elektro: Bicykel pre dnešok

12.2.2019

Na ulice slovenských miest sa vracajú KLASICKÉ BICYKLE. Žiadne horské bajky, BMX alebo cross, ale pohodlná bicykle - skladacie aj tie s elektrickým pohonom.

Magazín Víkend DNES    str. 16    Inspirace_ VLADAN ŠÍR_    

     Na ulice slovenských miest sa vracajú KLASICKÉ BICYKLE. Žiadne horské bajky, BMX alebo cross, ale pohodlná bicykle - skladacie aj tie s elektrickým pohonom.

     Čo to tu máte za ukrajinu, smiali sa vraj ľudia, keď prechádzali okolo pražského obchodu Martina Říhu, ktorý sa špecializuje na takzvané mestské bicykle. To bolo pred štyrmi rokmi, keď začínal a bicykle do mesta boli v Česku dávno minulosťou. Zostala z nich len nepríjemná spomienka a neslávne známy odtlačok v pop-kultúre. "Je mi, jako bych jela na kole Ukrajina v šest ráno do chemičky. Mám chuť sesednout, vzít bandasku z řídítek a jít do polí. Mám chuť na pivo a na sekanou, "spievala začiatkom 90. rokov Lucie Bílá.
     Namiesto toho Česko postupne ovládli hrubé pneumatiky ako pre traktor, riadidlá až niekde pod kolenami a zablatený chrbát. Každý piatok sa z miest tiahnu kolóny áut, na strechách sa im hniezdia brázdy moderných horských bicyklov pripravených na jazdu divočinou. V Česku sa vraj dokonca predáva viac bicyklov ako v bicyklovom kráľovstve Holandsku, lenže aby ste sa o tom presvedčili, musíte vyraziť do lesov. Aj tie najzapadnutejšie lesy pri hraniciach pretkávajú pieskom posypané cyklistické chodníky, ktoré križujú borci prichádzajúci často v autách so značkami, ktoré odkazujú na druhú stranu republiky.
     V posledných rokoch sa na horských bicykloch, ale aj bicykloch po prarodičoch ľudia preháňajú aj vo všedné dni medzi panelákmi. Z jazdy na bicykli sa stala móda, vznikli hnutia propagujúce jej výhody a české mestá začali s budovaním cyklotrás. "Aj Václavák má chodník okolo dokola, to nikdy nebolo," hovorí Říha.
     On sám sa tiež poobzeral po "dopravnom bicykli", ako hovorí, u ktorého by sa mu nechytali nohavice do reťaze a na ktorom by nemusel jazdiť v predklone. Lenže si ho musel nakoniec doviezť z cudziny sám, a tak sa rozhodol, že sa tým bude živiť - vedel, že je tu pár ďalších "magorov".

 

Čo letí

     Za opad záujmu o mestské bicykle na konci 20. storočia môže aj fakt, že sa ich dizajn takmer sto rokov príliš nemenil: sú stále celkom robustné, chýba im stredový rám, naopak majú blatníky a chránič reťaze. Načo na tom tiež vymýšľať niečo zložité - nemusí vydržať žiadne náročné terény, len spoľahlivo dopraviť človeka do práce alebo na nákup.
     Líši sa však technológia, ktorá bicykel poháňa. Na rozdiel od ukrajin majú dnešné bicykle prevodovku a ešte k tomu "v náboji" - to znamená, že pri preraďovaní netreba prešľapávať prevod, ale stačí len na riadidlách zvoliť rýchlosť. Má to svoju výhodu, pretože tak môžete rýchlo preradiť a zabrzdiť, keď vám na semafore naskočí červená. Bicykle sa tiež vyrábajú z ľahších materiálov, takže už človek nemá pri ich vedení pocit, že pred sebou tlačí kravu. A hlavne sa objavili elektrobicykle. To sú celkom bežne vyzerajúce bicykle, ale  na zadnom bicykli majú hrubú dosku elektromotora a batériu, aby sa jazdci zas tak nenadreli. Stačí štyri hodiny na dobitie a môžete vyraziť.
     Čiastočne teraz bicykle ťažia zo záujmu o všetko v retro štýle. Na uliciach tak môžete stretnúť nablýskané kúsky podobné tomu, na ktorom jazdila Magda Vášáryová v Postřižinách. Je to klasický bicykel, ktorému ľudia z brandže hovoria "hollander", teda bicykel podľa holandského vzoru. Väčšinou sú čierne alebo tmavo hnedé, ale dnes už si ich môžete nechať nafarbiť podľa svojho.
     "Raz na veľtrhu sme si všimli, že bicykel môže byť aj inak farebný," hovorí Martin Říha, ktorý si necháva pre svoj obchod niekoľko modelov vyrábať v Česku. "A tak sme jeden vyrobili béžový. Aká farba bude v móde, to je celá veda a my sme tu všetci chlapi, takže sme sa rozhodli, nech si ľudia sami povedia. "
     A ľudia si nechávajú robiť bicykle biele, oranžové alebo ružové, ktoré kombinujú s rôzne sfarbenými pneumatikami a napríklad luxusnými koženými sedačkami.

     Vedľa retromodelov letia tiež skladačky. Dôvod je jednoduchý - dnes už sa dajú zložiť do veľkosti malého balíka, takže nezaberú veľa miesta v kufri auta, ak ľudia dochádzajú do mesta z vidieka, a nemusia sa za ne platiť vo vlaku, prípadne sa dajú odložiť do rohu v malom byte, keď zrovna niekto nemá pivnicu.

 

Češi presadajú

     Bicyklov v Česku jazdí v porovnaní so západnou Európou stále málo. Väčšina Čechov však vlastní športové bicykle, ktoré párkrát za rok hodia cez víkend na strechu a vyrazia do lesov alebo si na ne namontujú blatníky, aby s nimi mohli jazdiť aj po meste. Ale Říhov dopravný bicykel aby ste u nás hľadali.

     "Celá západná a teraz už aj južná Európa, kde prevládajú skútre, pozná dopravný bicykel. V západnej Európe sa predáva 40 percent všetkých bicyklov v mestskom štýle, "hovorí Říha. U nás sú čísla presne opačné - výrazne nad polovicu predajov tvoria bicykle horské a športové.
     Ľudí na bežných nešportových bicykloch však začína pribúdať. Podľa Říhu to súvisí s širšou zmenou životného štýlu. Zatiaľ čo predtým boli Česi navyknutí v piatok popoludní zaklapnúť dvere kancelárie a vyraziť na chalupu, kde sa konečne cítili vo svojom (a začali tam aj jazdiť na horskom bicykli), dnešné sny sú vraj už iné. "U mladších ľudí chýba cieľ mať auto a chalupu na Slapoch," popisuje svoje pozorovanie Říha. "Ľudia už v meste len neprežívajú, ale chcú si ho užiť."
     Odtiaľ podľa neho pramenia najrôznejšie hnutia propagujúce jazdu na bicykli ako bežný dopravný prostriedok rovnajúci sa autám. "Je tu snaha upokojiť mesto, priblížiť dopravu normálnemu ľudskému tempu," hovorí s tým, že k tomu patrí aj rýchly rozvoj farmárskych trhov, kaviarenských terás a pivarských stánkov v parkoch. Tieto snahy sú najviditeľnejšie v hlavnom meste, ale narazíte na ne aj v Pardubiciach alebo v Liberci. "Každé väčšie mesto má svoju bunku cyklohnutia," tvrdí.

     Ale nakoniec ide tiež o peniaze, pretože z jazdy autom sa stáva drahá zábava. "Benzín stojí štyridsať korún, takže rozvoj mestských bicyklov už nie je len nejaká naivná predstava," hovorí Martin Říha. "Teraz sa láme chlieb."“

 

***

U mladších ľudí chýba cieľ mať auto a chalupu na Slapoch. Už v meste len neprežívajú, ale chcú si ho užiť.

Foto popis | Moderné technológie a doplnky Dnešné klasické bicykle sa od tých z čias našich babičiek nelíšia ani tak dizajnom ako skôr technológiami, vďaka ktorým jazdcom doprajú komfortný zážitok. Zadné koleso má pochopiteľne krytý reťaz, aby človek neprišiel o nohavice alebo kus sukne, ale aj prehadzovačku v náboji s ôsmimi alebo viacerými prevodmi. Účinnejšie sú aj brzdné systémy na prednom aj zadnom kolese. Na bicykle aj pre jazdcov sa vyrába nespočetné množstvo doplnkov od košíkov cez elegantné kabelky so špeciálnymi úchytmi na zadné koleso aj pekné prilby napodobňujúce čiapky alebo klobúky.

Foto autor| Foto: Lukáš Procházka, MF DNES, děkujeme Citybikes za zapůjčení kola a doplňků