Logo

Mestské bicykle inšpirovali Máchu.

12.2.2019

Hynku! Viléme! Jarmila! V májovom počasí sa v Prahe začínajú rojiť cyklisti. Stále viac ich používa mestské bicykle. Tohtoročnou novinkou sú tri modely s máchovskými menami vyvinuté špeciálne pre pražskú prevádzku.

 

     Hynku! Viléme! Jarmila! V májovom počasí sa v Prahe začínajú rojiť cyklisti. Stále viac ich používa mestské bicykle. Tohtoročnou novinkou sú tri modely s máchovskými menami vyvinuté špeciálne pre pražskú prevádzku.

     PRAHA Auto často uviazne v kolóne, a keď ho človek potrebuje "odložiť", stratí dlhé minúty hľadaním parkovacieho miesta. Mestská doprava sa oplatí len tam, kde nemusíte zdĺhavo prestupovať. Keď hľadal Michal Křivohlávek najrýchlejšiu dopravu po Prahe, dospel pred 12 rokmi k jasnej odpovedi: začne jazdiť na bicykli.
     Vtedy denne absolvoval krátku cestu z Čimic do Bubenča, na ktorej nemal bicykel konkurenciu. Išlo len o to, aký druh bicykla pre pražskú prevádzku zvoliť. A tu bol problém, ktorý Křivohlávek riešil dlhé roky. "Začal som u starého favorita, potom som skúsil horský bicykel a cez trekkingový bicykel som sa dostal až k mestskému bicyklu. Ale každý typ mal svoje nedostatky, "rozpráva Křivohlávek. Preto si začal na bicykel pridávať diely, ktoré pražským podmienkam najlepšie vyhovovali. A postupne vznikol predobraz nového bicykla.
 

Bicykel do kopcovitého mesta

     V množstve ďalších európskych veľkomiest používajú ľudia predovšetkým mestské bicykle, teda masívne bicykle, na ktorých sa sedí vzpriamene, pretože majú riadidlá vyššie ako sedlo. Tiež v Prahe je citybike čím ďalej obľúbenejší dopravný prostriedok, o čom svedčí aj nedávna jarná cyklojazda, kde ich boli k videniu stovky. "Vlani si u nás ľudia kúpili zhruba o tretinu mestských bicyklov viac než o rok skôr, počet predaných bicyklov pravidelne rastie," potvrdzuje trend Martin Říha z vršovickej predajne Citybikes.
     Lenže Praha je na rozdiel napríklad od Viedne či Amsterdamu kopcovitá, čo môže byť pre mestské bicykle znevýhodňujúce. "Príliš vzpriamený posed neumožňuje dávať do šliapania toľko sily, koľko je potrebné na vyjdenie kopca. Preto sme sa rozhodli skombinovať výhody mestských a športových bicyklov a vyvinuli sme bicykel, na ktorom sa jazdí v polovzpriamenej polohe, "opisuje zrod pražského bicykla Ladislav Bláha, ktorý spolu s Křivohlávkem navrhol pod značkou CityVelo pre tento rok tri modely: Vilém, Jarmila a Hynek .
     Objavujú sa na nich všetky prvky, ktoré sa Křivohlávkovi za roky mestského jazdenia osvedčili. Široké gumy s hladkými plášťami, ktoré tlmia nárazy na dlažbe, ale nespomaľujú bicykel na asfalte, napevno umiestnené svetlá, prehadzovačka, ktorá zvládne meniť prevody aj v pokoji, keď napríklad cyklista čaká na semaforoch. Okrem modelov CityVelo tento rok prišli s novinkami na trhu mestských bicyklov v Prahe aj ďalšie firmy. Cyklistika je totiž podľa údajov z pouličných sčítacích bicyklov umiestnených v Prahe na vzostupe. Len za minulý rok vzrástol počet bicyklov ktoré jazdia po meste o viac ako polovicu.

 

Foto popis | Inšpirované Prahou Michal Křivohlávek prechádza jeden z modelov, na ktorého vytvorenie ho inšpiroval každodenný pohyb na bicykli v pražských uliciach.

Foto autor| Foto: Michal Šula, MF DNES

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha