Logo

Martin, Adam, Štěpán majú z koníčka podnikanie …

12.2.2019

Martin chcel kúpiť mestský bicykel. Ponuka ho neuspokojila, tak začal v odbore podnikať. Adam so Štěpánom chceli skejty za rozumnú cenu, tak ich začali vyrábať.

Martin, Adam, Štěpán majú z koníčka podnikanie. Vyrábajú bicykle a skejty

9.2.2012    podnikatel.cz    str. 00_Jana Bohutínská_       

     Martin chcel kúpiť mestský bicykel. Ponuka ho neuspokojila, tak začal v odbore podnikať. Adam so Štěpánom chceli skejty za rozumnú cenu, tak ich začali vyrábať.

     Značku Citybikes zameranú na predaj a stavbu mestských bicyklov založil Martin Říha so svojimi spoločníkmi v roku 2006. Z vlastnej potreby a vášne pre pohyb mestom na bicykli, ktorý je bežným dopravným prostriedkom. Dnes je záber firmy Citybikes naozaj široký. Prevádzkuje kamenný obchod v Prahe - Vršovicích, e-shop, pričom funguje ako maloobchod aj veľkoobchod, bicykle dováža i s partnerskými spoločnosťami vyrába pod vlastnou značkou MyCity a poskytuje servis. Veľa času tiež venuje propagáciou mestských bicyklov a životného štýlu, ktorý s mestskou cyklistickou súvisí. Aktivít je moc, možno až dosť, smeje sa Martin Říha.

     Podobná motivácia, osobná vášeň, stála za zrodom novej českej skateboardovej značky Restartskateboards. Adam Pelc a Štěpán Malý jazdili na skejte od trinástich. Časom ale zistili, že na trhu nie sú kvalitné a zároveň cenovo dostupná dosky, na ktorých by ich bavilo jazdiť. Tak ich začali vyrábať sami, s chuťou vyvarovať sa u svojich výrobkov všetkého, čo im chýbalo na doskách dovážaných zo zahraničia. A ako veci prichádzali na kĺb a získavali prvých zákazníkov, z vášne sa vyvinulo rozhodnutie začať v odbore tiež regulárne podnikať. Výrobe skejtov a prieskumu aj vývoju technológie sa teraz venujú druhým rokom.

     Na živnostenské oprávnenie tieto odbory zvlášť náročné nie sú. Ide o voľnú živnosť, pre ktorú nie je potrebné zákonom predpísané vzdelanie alebo dĺžka praxe.

Nielen nájsť dieru na trhu, ale tiež vytvoriť dopyt

     Firma Citybikes pôvodne začínala len s e-shopom, kde predávala mestské bicykle a príslušenstvo pre mestskú cyklistiku. To sa ukázalo ako nie celkom dobrý koncept. Dnes už sa návyky menia, ale pred šiestimi rokmi sa bicykel cez e-shop predával veľmi ťažko. Je potrebné si naň siahnuť, vyskúšať ho, prejsť ho. Čoskoro sme teda otvorili svoj prvý kamenný obchod, vracia sa Martin k začiatkom podnikania.

     Firma najprv začala dovážať bicykle z krajín, kde má mestská cyklistika tradíciu - napríklad z Holandska alebo Nemecka. Bicykle ale boli drahšie, čo nás viedlo k tomu vymyslieť vlastnú značku bicyklov, ktorá by sa vyrábala v Česku, bez toho aby sme ale dovoz prerušili. Veľa výrobcov bicyklov tu zaniklo, ale stále zostalo pár výrobcov, ktorí sú schopní dodávať dobrú kvalitu za pomerne dobrú cenu. A jednotlivé súčasti kolies dovážame i zo zahraničia, vysvetľuje Martin. Bicykle sa montujú a lakujú v Česku, čo umožňuje rozumnú výslednú cenu bicyklov. To nám veľmi pomohlo. MyCity už beží tretí rok a za tú dobu sa bicyklov predalo pomerne dosť, aj keď je to všeobecne vlastne neznáma značka. Na druhú stranu, v mestských bicykloch tu nie je moc konkurencie, dodáva podnikateľ, ktorý sa sústredí aj na elektrobicykle. Čítajte tiež: Láka vás biznis s mobilnými aplikáciami? David a Lukáš vedia, čo obnáša

     Na začiatku 90. rokov zaznamenal trh boom horských bicyklov a ľudia si cyklistiku spojili skôr so športom a voľným časom ako s bežnou každodennou dopravou po meste. So spoločníkmi sme si povedali, že mestské bicykle sú obrovská diera na trhu. Išli sme teda do podnikania. Ukázalo sa, že to síce diera je, ale spočiatku záujem o bicykle vôbec nezodpovedal tomu, čo sme očakávali. Trh tu totiž vlastne neexistoval, ľudia nevedeli, prečo by takéto bicykle mali chcieť, vracia sa Martin k neľahkým začiatkom. Je podľa neho potrebné odlíšiť dieru na trhu v zmysle neexistencie výrobku alebo služby a nie v zmysle skutočného dopytu. Preto sa už od začiatku veľa sústredili nielen na predaj, ale aj na osvetu, na vysvetľovanie životného štýlu, do ktorého doprava na bicykli patrí. A tomu prispôsobili aj svoj web. Obchod ani dnes neleží v mieste, kde by prechádzali ľudia a spontánne sa v ňom zastavovali. Citybikes sem aj na internet stále láka ľudí prostredníctvom rôznych akcií spojených s mestskou cyklistikou. Pre potenciálnu konkurenciu je dnes teda oveľa jednoduchšie do odboru naskočiť, uvažuje Martin.
3 tipy priamo od profesionálov

Martin Říha, Citybikes

Autor: Ondřej Hošt/ Iinfo

Čo je podľa vás pri rozjazde podnikania najdôležitejšie?

Ľudia, na ktorých sa môžete spoľahnúť. A tiež vstupný kapitál.

Možno si nejako uľahčiť začiatky podnikania?

     Začiatky podnikania sú otrasné. Kto začína, presne netuší, ako sa bude jeho podnikanie a odbor vôbec vyvíjať. Spätne by možno hocikto ani do podnikania nešiel. Náklady a réžie sú veľké. Dnes sa veľa tlačí na cenu. Môj spoločník sa našťastie zaoberal oblasťou financií. A tiež sme od začiatku mali účtovníkov. Čo je tiež moja rada: ak sa má človek venovať podnikaniu, nemal by sa venovať administratíve. Finančný plán je nutné nastaviť tak, aby sa dal rozjazd pokryť aj s týmito výlohami. Podnikanie musí byť hravé a zábavné. Akonáhle to začne byť rutina, papierovanie, nemá cenu podnikať.

Urobil by ste vo vašom biznise s dnešnými skúsenosťami niečo inak?

     Nič ma nenapadá. Sekli sme sa v prípade niektorých dodávateľov, ale to sú veci, ktoré sa rovnako musia vyskúšať. V niektorých veciach nemáme moc porovnanie. Napríklad nevieme, ako sa nás dotkla kríza, pretože prakticky nemáme porovnanie s iným ako "krízovým" obdobím.

     Podnikateľské tipy a skúsenosti Adama Pelce a Štěpána Malého, ktorí stoja za značkou Restartskateboards, sledujte priamo vo videorozhovore Michala Andery.

     Adam so Štěpánom začínali bez kapitálu a bez kontaktov. Zisťovali sme, kde zohnať drevo a lepidlo. Materiál pritom pre nás predstavoval najväčšiu investíciu, hovorí Štefan. Stavili na české drevo, jaseň, a jeho výberu sa dnes po skúsenostiach venujú osobne. Vyskúšali si totiž na jednej nekvalitnej dodávke, z ktorej vyrobili dosky a potom riešili reklamácie, že kvalitu je potrebné si stále strážiť. Meno si budujete napríklad päť rokov, pokaziť si ho ale môžete počas mesiaca, konštatuje Štěpán.

     Zo začiatku pritom pracovali prakticky zadarmo, cez víkendy, keď nemali prácu a školu. Hovorili sme si občas, že je to asi zlý biznis. Aby sme sa uživili a mohli fungovať ako značka, museli by sme predať aj dvetisíc skejtov mesačne. Čo je celkom ťažké, zamýšľa sa Štěpan. Technológiu a priestory na to však chalani majú už teraz.

     Čo sa týka remesla, mal Adam základ zo školy, kde študoval tvorbu nábytku a dizajnu a naučil sa tu pracovať s drevom. Samotná výroba skejtu sa dá okukať z videí na internete. Ale technologické tajomstvo tam nenájdete, uvádza Adam. Mladí podnikatelia tak na všetky podstatné veci museli prísť sami.

Tlačiť na čo najnižšiu cenu je cesta do pekiel

     Adam so Štěpánom začínali s myšlienkou vyhraniť sa voči čínskej konkurencii. Vsadili pritom na nízku cenu svojich výrobkov. Aj cena tak, rovnako ako u Citybikes, nakopla úvahy o vlastnej značke. Ukazuje sa ale, že je to cesta do pekiel, uznáva dnes Štěpán. V novej kolekcii už plánujú cenu navýšiť. Nebudú tak ani najlacnejší na trhu, ale ani predražení. Svoju konkurenčnú výhodu teraz zakladajú hlavne na českej výrobe a kvalite. Sústreďujú sa aj na to, aby svojou činnosťou rozvíjali tuzemskú skateboardovú komunitu, z ktorej vyšli a pre ktorú priamo vyrábajú. A pracujú aj na svojom e-shope a obchodných zručnostiach. Všetko sme sa museli naučiť. Nevedeli sme byť zároveň výrobcovia, obchodníci a podobne. Všetko prinesie čas, rekapituluje Adam.

Ide o rast a vízie, kam sa posunúť ďalej

     Inzerovať, zúčastniť sa veľtrhov, hovoriť o mestskej cyklistike je podľa Martina Říhu pre rozširovanie klientely stále potrebné. Všetko, čo zarobíme, reinvestujeme. Ako do produktov, tak do reklamy. Firma je však stále v raste, opisuje. Za dobu existencie sa už okolo firmy etablovalo aj jadro stálych zákazníkov. Niekedy sa až čudujem, čo všetko sú si niektorí zapálení zákazníci ochotní kúpiť, smeje sa Martin. Šepkanie aj v tomto odbore prináša nových klientov.

     Konkurencia je dnes síce väčšia, ale až tak silná stále nie je. Veľké značky zaraďujú mestské bicykle do svojej ponuky, majú aj systém predajcov, čím je pre nich distribúcia jednoduchšia, mestská cyklistika je ale pre nich stále okrajovou témou. Čo je naša výhoda. Kedykoľvek sa to ale môže zmeniť a ich potenciál pre zmenu tu určite je, opisuje mladý podnikateľ, v akom kontexte sa na českom trhu Citybikes pohybuje. Vznikajú aj špecializované obchody pre mestskú cyklistiku, ale tých je zatiaľ pomenej.

     Stály rast firmy znamená v Citybikes aj ďalšie vízie. Tento rok chceme určite vybudovať väčšiu samostatnú montovňu, čím posilníme vlastnú výrobu. Posilnenie výroby a kontroly nad naším produktom je všeobecný smer, ktorým sa chceme ďalej uberať. Tým sa k nám viac presúva marža, ale hlavne máme viac v rukách kvalitu a výstupnú kontrolu, vďaka čomu vieme úplne presne, čo predávame. A to je dôležité, načrtáva Martin Říha najbližšej plány Citybikes. Hovorí, že keby chcel rýchlo zbohatnúť, vyberie si určite iný produkt, bicykle ho ale bavia. Finančne je toto podnikanie náročné neustále. Zlepšujúce sa medziročné výsledky nám však ukazujú, že má zmysel pokračovať.

     Restartskateboards plánujú, ako hovorí Adam, hlavne preniknúť do skateshopov na slovenskom trhu. V tom im paradoxne prekážala veľmi nízko nastavená cena - predajcovia sa báli, že vďaka ich doskám budú ťažšie predávať tie najdrahšie. A pozerajú sa aj do cudziny, kde by sa mohli ich výrobky výhľadovo uplatniť. Individuálny prístup a pružná výroba, zhŕňa Štěpán budúci smer, ktorým sa chce firma uberať. Čítajte tiež: Chlapci študovali vysokú a teraz ručne vyrábajú detský nábytok.