Logo

Európsky parlament si kúpil české elektrobicykle

12.2.2019

Bruselskí úradníci sa budú už na jar preháňať metropolou únie na českých elektrobicykloch. Dvadsaťpäť strojov im dodá firma Citybikes z pražských Vršovic, ktorá vlani v decembri porazila v tendri európsku konkurenciu.

Hospodárske noviny 13.1.2016

Lucie Stuchlíková

Bruselskí úradníci sa budú už na jar preháňať metropolou únie na českých elektrobicykloch. Dvadsaťpäť strojov im dodá firma Citybikes z pražských Vršovic, ktorá vlani v decembri porazila v tendri európsku konkurenciu.

" Zmluva s víťazom už bola podpísaná. Očakávame, že bicykle budú pre potreby Európskeho parlamentu dodané v priebehu prvých troch mesiacov tohto roka," uviedla Delphine Colardová z tlačového oddelenia europarlamentu.

Pražská firma, ktorú pred 10 rokmi založila partia kamarátov, sa špecializuje na výrobu mestských "retrobicyklov", či už obyčajných, alebo so zabudovaným motorom. "Keď sme v roku 2006 začínali, segment mestských bicyklov bol u nás úplne nedotknutý a boli sme skôr za takých exotov. Dnes už sa tomu venuje rad ďalších firiem," spomína jeden zo zakladateľov Citybikes Martin Říha.

Že v Česku chýba ponuka pre ľudí z mesta, ktorí jazdia na bicykli do práce, si Říha uvedomil ešte ako študent po pražských povodniach v roku 2002. Práve vtedy sa časť Pražanov kvôli zablokovaným cestám a nefungujúcej hromadnej doprave vydala do práce na bicykli. "Ten zážitok s voľne prejazdnou Prahou predstavoval prvý impulz. Bolo vidieť, že ponuka nepočíta s ľuďmi, ktorí idú do práce napríklad v obleku alebo v šatách," hovorí Říha. Práve na týchto ľudí cielia mestské bicykle - sú pohodlnejšie na sedenie, majú vyššie riadidlá alebo krytú reťaz.

Říha najskôr založil obchod, do ktorého začal mestské bicykle dovážať od iných výrobcov. Neskôr v Hostivaři vybudoval dielňu, kde vyrába vlastnú značku Kolos. Len elektrobicyklov predá stovky ročne.

Okrem retrodizajnu si Citybikes zakladá ešte na jednej veci - každý zákazník si tu navrhne vlastný bicykel na mieru. V internetovej aplikácii je možné zvoliť farbu, materiály, typ sedla alebo riadidiel, brzdy alebo odpruženie. Web potom zákazníkovi rovno ukáže, ako bude jeho bicykel vyzerať a na koľko ho vyjde - najlacnejší model elektrobicykla stojí 30 tisíc.

"V Bruseli sa to podarilo vďaka tomu, že sme zvyknutí stavať aj atypické konfigurácie. Oni chceli vyložene mestské bicykle a mali konkrétne požiadavky. A my sme boli schopní rýchlo zareagovať aj ponúknuť nízku cenu," vysvetľuje Říha.

Pre českú štátnu správu zatiaľ jeho firma bicykle nedodala, neúspešne sa uchádzala napríklad o zákazku na elektrobicykle pre Českú poštu. "Dodávame skôr do požičovní bicyklov alebo penziónov," dodáva Říha s tým, že české úrady sa o elektrobicykle príliš nezaujímajú.

Všeobecne ale záujem o bicykle s prídavným motorom v Českej republike rastie. Podľa odhadov predajcov sa ich vlani predalo až 20 tisíc kusov. Na výrobu elektrobicyklov do mesta aj do terénu sa vrhli aj ďalšie české firmy napríklad Apache, Author alebo Ekolo.cz.

Postupne sa rozširuje aj ponuka mestských bicyklov, stále ale dominujú klasické horské alebo fitness modely. Celkovo sa v Česku ročne predá okolo 300 tisíc bicyklov.

"Na čo sa však u nás zabúda, je turistický segment - bicykle pre výlety alebo týždennú cyklistickú dovolenku. Pritom to prevádzkuje väčšina národa," dodáva Říha. Jeho firma, ktorá sa od svojho vzniku venuje mestským bicyklom, preto nedávno prišla aj so špeciálnou radou turistických bicyklov.