Logo

Bicykel v meste stojí čas

12.2.2019

Ak patríte k tým, kto jazdí na bicykli v meste, možno si často neviete rady.
Na chodníku ste často braní ako piráti, na ceste ako menejcenné prekážky. V Česku sa síce pracuje na zlepšení podmienok pre cyklistov v uliciach, ale problémy s bezpečnosťou stále ľudí odrádzajú. Čo všetko je potrebné zvážiť, než zvolíte bicykel ako dopravný prostriedok?

Bicykel v meste stojí čas.

29.4.2010    Sport    str. 01    Trendy_FRANTIŠEK PRACHAŘ_       

Ak patríte k tým, kto jazdí na bicykli v meste, možno si často neviete rady.

     Na chodníku ste často braní ako piráti, na ceste ako menejcenné prekážky. V Česku sa síce pracuje na zlepšení podmienok pre cyklistov v uliciach, ale problémy s bezpečnosťou stále ľudí odrádzajú. Čo všetko je potrebné zvážiť, než zvolíte bicykel ako dopravný prostriedok?

     Plusom dopravy na bicykli v meste sú rozhodne pohyb, úľava od hluku, prachu a úspora miesta. Česko ale zatiaľ rozhodne nie je na úrovni Švajčiarska, Francúzska, Holandska alebo Škandinávie, kde sa cyklistom prevádzka vo veľkom podriaďuje. Záujemcov od ciest naopak odrádza rad prekážok.

     "Tou najväčšou je bezpečnosť. Na bicykli by napríklad jazdila do práce štvrtina obyvateľov Prahy, ale strach z áut je najväčší problém, "opisuje Jitka Vrtalová z odborného servera NaKole.cz. S tým súvisí aj nedostatočná infraštruktúra.
Cyklotrasy sa nedajú budovať všade, preto sa v súčasnosti mesta vydávajú zdanlivo tou najlogickejšie cestou - vytváranie chráneného priestoru pre cyklistov na ceste formou cyklopruhov. Kvôli zastaranej legislatíve to ale zďaleka nie je možné všade. A tak na bezpečnú cyklotrasu často nadväzujú len cesty s hustou premávkou, kde sa s bicyklom nepočíta.

     Ľuďom vadia tiež ťažkosti spojené s cieľovým miestom jázd. "Týka sa to možnosti bezpečného uloženia bicykla, ktoré je nedostatočné. Nedávno sme s kolegyňou obišli úrady štátnej správy v centre Prahy a mapovali sme, ako sa k nám ostraha bude správať. Test dopadol pre úrady nelichotivo, "dopĺňa Vrtalová. Záujemcovia o dochádzanie do zamestnania majú problémy aj s hygienou. Nie každý má možnosť sa v práci či v škole osprchovať a prezliecť.
Z toho vyplýva jediné: kto chce používať bicykel ako dopravný prostriedok, stojí ho príprava oveľa viac času než jazda autom či hromadnou dopravou. Než začnete uvažovať, na akom bicykli a ako často budete jazdiť, musíte sa vždy zoznámiť s okolím. Vo vnímaní spojenia bicykla a mestá hrá veľkú úlohu, kde žijete. Rozhodne si nepredstavujte len autami preplnenú Prahu, Brno či Ostravu.

     Napríklad v Uničově jazdí na bicykli podľa štatistík 89 percent obyvateľov. Skvele z prieskumov vychádzajú aj moravské mestá Zlín či Prostějov. "A napríklad Hradec Králové a Pardubice sú miesta, kde sa už pri výstavbe infraštruktúry s cyklistikou počítalo. Vďaka tomu je to dnes chápané ako bežný spôsob dopravy. Ide ale skôr stále o výnimky, "opisuje Martin Říha zo špecializovanej predajne mestských bicyklov Citybikes.

     Podmienky sú tak veľmi rozdielne. Z toho dôvodu prevládajú v českých a slovenských uliciach horské a trekové bicykle, ktorých využitie je veľmi univerzálne - je to dopravný prostriedok aj športový nástroj. Podľa štatistík uprednostňuje tieto druhy cez deväťdesiat percent užívateľov. Dôvod? Práve nedostatočná infraštruktúra, ktorá núti cyklistov často prechádzať vysoké obrubníky a ďalšie prekážky.
     Za posledné tri roky sa ale znateľne rozrástla aj skupina, ktorá má bicykel vyložene ako dopravný prostriedok a kopíruje tak trendy metropol Európskej únie. Nastupujúca móda štýlových citybikov, elektrobicyklov a skladačiek je určená priamo do dopravnej špičky veľkomesta. "Hodí sa pre ľudí, ktorí neberú bicykel ako šport, ale ako dopravný prostriedok. Geometria rámu, posed, prevody aj doplnky sú robené tak, aby ste na ňom mali možnosť ísť v obyčajných šatách alebo džínsoch pohodlne do práce, "vysvetľuje Říha.

     Okrem všetkých druhov svetiel, košíkov či blatníkov sú hlavné výhody dve: Po prvé ide o nábojovú prevodovku, vďaka ktorej si môžete aj po zastavení dať z najťažšieho na najľahší prevod. Zariadenie sa navyše nemusí prakticky vôbec nastavovať. Druhým plusom je možnosť s mestskými bicyklami kombinovať hromadnú dopravu. Skladačky sú totiž už na takej úrovni, že sa dajú zložiť do veľkosti kufríka. (detaily vnútri listu)
     Ide ale zatiaľ stále o veľkú menšinu. Skutočnosť je naopak taká, že si mnoho cyklistov kvôli zlému zázemiu v mestách robí, čo chce. Sú totiž situácie, kedy sa porušovaniu pravidiel nemožno v danej situácii vyhnúť, čo platí napríklad pre časté prechádzanie z cesty na chodník. Stáva sa tak, že sa cyklista často pohybuje na hrane zákona. (Všeobecné pravidlá bezpečnosti nájdete vnútri listu.)

     Ak ste sa rozhodli používať bicykel na každodenné dochádzanie, vyhnite sa nákupu v supermarkete. Pre rožky na dedinu sa síce zveziete na čomkoľvek, ale pre cestu do práce potrebujete vyššiu kvalitu. Opäť kvôli bezpečnosti a pohodliu. "Dobrý mestský i horský bicykel sa dá zaobstarať od ôsmich tisíc korún," dopĺňa Říha.

***

CYKLOmánia Apríl sa na stránkach denníka Sport niesol v znamení cyklistiky. Popri pravidelných tipov na výber a nákup kvalitného vybavenia v piatich dieloch prílohy Trendy sme vám priniesli zábavu spojenú so zážitkami v prírode. V spolupráci s odborníkmi sme pre vás pripravili osem originálnych cyklotrás, ktorých posledný diel vyjde zajtra vo Šport Magazíne. Tak hurá do sedla.PROGRAM PŘÍLOHY TRENDY 1. 4. I. DÍL HORSKÁ KOLA 8. 4. II. DÍL SILNIČNÍ KOLA 15. 4. III. DÍL DOPLŇKY NA KOLO 22. 4. IV. DÍL DÍTĚ NA KOLE 29. 4. V. DÍL NA KOLE VE MĚSTĚ

dnes radí Experti deníku Sport NAKOLE. CZ Specializovaný server o cyklistice, cykloturistice a cestování na kole (www.nakole.cz) CITYBIKES. CZ Specializovaný prodejce kol a cyklistických potřeb do města (www.citybikes.cz)

Foto popis| KOLO VE MĚSTĚ umí dobře posloužit jako dopravní prostředek, který vás doveze do práce i v kozačkách a kabátu.
Foto autor| FOTO PRO SPORT: JIŘÍ JUŘÍK

O autorovi| redaktor deníku Sport FRANTIŠEK PRACHAŘ frantisek.prachar@deniksport.cz