• Home
  • Výber správneho bicykla

Výber správneho bicykla

Mestský alebo športový bicykel?

 

Medzi bicyklom športovým a bicyklom, ktorý je vhodný pre cyklodopravu, je množstvo rozdielov, ktoré vychádzajú z logiky použitia bicykla. Kým bicykel športový je nástrojom pre podávanie maximálneho výkonu, bicykel mestský je prispôsobený pre pohodlie, čistotu,  bezpečie a štýl.

Obrázok v hornom ľavom rohu vysvetľuje rozdiely medzi typmi bežne používaných bicyklov (kliknutím zväčšíš).

Ak je bicykel používaný ako športové náčinie, musí cyklista pri podávaní maximálneho výkonu zľaviť z pohodlia a tiež musí očakávať zvýšenú námahu rúk, zápästia a chrbta. Sedlo je úzke - športový cyklista prakticky stále stojí v pedáloch a značnú časť váhy tela držia ruky. U klasického mestského bicykla je cyklista vzpriamene posadený, má dobrý prehľad o situácii okolo seba a je viac vidieť. Prenos sily z nôh však nie je úplne optimálny pre podávanie maximálneho výkonu a preto je jazda skôr pokojnejšia.

Ďalším rozdielom je vybavenosť bicyklov. Športové bicykle zvyčajne nemajú blatníky, kryt reťaze, dynamo v náboji, osvetlenie, stojan či nábojovú prevodovku, ktorá umožňuje radenie pri zastavení (napr. na križovatke, semafore a pod). Pri jazde na mestskom bicykli vás neušpiní odstrekujúca voda od bicyklov, reťaze a pod. Športová cyklistika naopak využíva špeciálny odev i obuv, počíta so znečistením a všetko sa podriaďuje hmotnosti bicykla.

Veľkosť jazdných bicyklov

U bežných bicyklov sa rozlišuje výška rámu a veľkosť kolies. Zatiaľ čo kolesá (pneumatiky) sa u bicyklov pre dospelých vyrábajú v súčasnosti v dvoch základných veľkostiach 28 "a 26", výška rámu sa pohybuje od 135 do 170 cm. Výška rámu sa meria od stredu kľučiek po okraj sedlovej rámovej trúbky (nie sedlovky alebo sedla, u ktorej je vďaka možnosti nastavenia výška premenná). Okrem celkovej výšky postavy závisí vhodnosť rámu tiež na dĺžke nôh. Ak má cyklista atletickú postavu a dlhé nohy, je pre neho vhodný skôr vyšší rám. Všeobecne však možno tvrdiť, že z hľadiska jazdného komfortu spôsobuje väčšie ťažkosti menší rám na vyššiu postavu, než obrátene.

Pre prehľadnosť uvádzame tabuľku veľkostí postavy a vhodných veľkostí rámu u mestských a univerzálnych (turistických) bicyklov.

Veľkosť postavy v cm

Veľkosť rámu
mestských bicyklov v cm

Veľkosť rámu
turistických bicyklov v cm
do 160 43 36/37/38
160 - 165 46 36/37/38
165 - 170 46 42/43
170 - 175 50 43/48
175 - 180 51/56 47/48
180 - 185 56 48/53
185 - 190 56 52/53
190 - 195 56 53/57
195 - 200 60 57/60

 

Hmotnosť mestských bicyklov

Otázka na hmotnosť mestských bicyklov je veľmi častá a odpoveď na ňu si žiada trochu detailnejšie vysvetlenie.

Hmotnosť u bicyklov - trekových, horských a cestných sa meria bez akýchkoľvek doplnkov (blatníkov, osvetlenia, nosičov, krytu reťaze, stojančeka a pedálov). Hmotnosť potom býva podľa typu rámu a osadenia zvyčajne medzi 9 - 12 kg.

Ak by sme mestské bicykle s CrMo rámom s klasickým spájkovaným spojom takto odstrojili, hmotnosť by bola 11 - 13 kg (v závislosti na rozsahu prevodov nábojovej prevodovky). Vyššia hmotnosť je daná nábojovým dynamom a nábojovou prevodovkou. Tieto špecifické stredy u športových bicyklov tiež nenájdete. Nábojové dynamo umožňuje plnohodnotné osvetlenie, či prípadne zdroj pre dobíjanie telefónu bez výraznej záťaže pri jazde a bez nutnosti výmeny batérií. Prevodovka v náboji zase umožňuje radenie aj keď bicykel stojí (napríklad pred rozjazdom bicykla na križovatke), je bezúdržbová a veľmi ľahko ovládateľná. Okrem iného u nej nie je potrebný napinák reťaze a preto možno schovať celú prehadzovačku do krytu. Takto kryté reťaze netrpia a zároveň nešpinia lýtka.

Je pochopiteľné, že ak do celkovej hmotnosti započítame aj kompletnú výbavu bicykla - blatníky, osvetlenie, nosič, kryt reťaze, stojan a pohodlné pedále, je hmotnosť u týchto bicyklov 16 - 18 kg.

Našou odpoveďou na dopyt po ľahkom mestskom bicykli je MyCity Traffic (cca. 15 kg). Tento bicykel však nemá nábojové dynamo. Preto váhu u mestských bicyklov a najmä u tých v retro štýle neuvádzame, pretože by to bola informácia veľmi zavádzajúca.

Zvyčajne sa tieto bicykle používajú na jazdy do 20 - 40 km denne. Ide o komfort, bezúdržbovosť, čistotu odevu, dobrý rozhľad z bicykla, možnosť prepravy batožiny, bezpečia ale aj robustnosť (bicykel musí vydržať mnohokrát náročný mestský terén). Hmotnosť v tomto režime používania nehrá rolu. Dôkazom je masové používanie úplne rovnakých typov bicyklov v celej rade európskych miest.

A čo skladačka?

Skladací bicykel je skvelá voľba pre každého, kto kombinuje jazdu na bicykli s hromadnou dopravou, vlakom, autobusom, automobilom alebo lietadlom. Má však oproti "dospelým" bicyklom špecifické vlastnosti, o ktorých je dobré vedieť. Skladacie bicykle majú kolesá (pneumatiky) s rozmermi 16 ", 20", 24 ". Kolesá sú menšie a preto má skladací bicykel menšiu zotrvačnosť a horšie zvláda najmä priečne nerovnosti.

Tiež pri skladacích bicykloch nemožno väčšinou voliť veľkosť rámu. Veľkosť rámu je minimalizovaná, malá výška rámu sa kompenzuje extrémne dlhou sedlovkou. Z toho vyplýva, že je rám, najmä na kraji sedlovej rúrky a u hlavového zloženia extrémne namáhaný. Rám skladacieho bicykle je zložený z jedného, alebo viacerých kĺbových segmentov, ktoré sú tiež namáhané ako samotným skladaním bicykla, tak pri jazde. Preto u skladacích bicyklov veľa záleží na kvalite spracovania a najmä na veľkosti a hmotnosti cyklistov. Platí, že "žgrloši" s ambíciou každodenného používania skladačky by mali rozhodne uprednostniť kvalitu pred atraktívnou cenou. Viac o skladacích bicykloch v samostatnej kapitole tu.

Kedy zvoliť elektrobicykel?

Elektrobicykel je zábavnejší, rýchlejší, extrémne pohodlnejší, ale tiež často drahší ako obyčajný bicykel, má väčšiu hmotnosť a je neporovnateľne komplikovanejší. Mechanické bicykle bývajú prakticky bez porúch a ak sa nejaké vyskytnú, je veľmi jednoduché ich odstrániť. Elektrické bicykle trpia častejšie na závady a ich odstránenie nie je triviálne. Ak ste mladí alebo v strednom veku, nejazdíte do extrémnych kopcov alebo na dlhé vzdialenosti, odporúčame Vám jazdný bicykel. Viac o elektrobicykloch tu.