• Home
  • O elektrobicykloch

O elektrobicykloch

Prečo zvoliť elektrobicykel?

Elektrobicykle sú fenoménom doby a zdá sa, že sú zo všetkých elektrických dopravných prostriedkov doteraz najracionálnejšou voľbou. Poskytujú dostatok energie na krátke a stredné vzdialenosti, sú v porovnaní s elektrickými skútrami, elektromobilmi či inými "samohybmi" ľahké operatívne a navyše disponujúce možnosť kombinácie vlastnej sily cyklistov a elektropohonu.

Bežný, stredne trénovaný cyklista je schopný podávať výkon 250 W po dobu približne jednej hodiny. Motor elektrobicykla podáva výkon 250-310 W na vzdialenosť 50 km, tj cca 2,5 h. Vďaka elektrobicyklu získavate navyše 2 páry nôh trénovaného cyklistu. Ak je pohon bicykla využívaný kombinovane so štandardným výkonom pri šliapaní do pedálov, nie je problém na jedno nabitie prejsť až 65-70 km s rýchlosťou 25 km / h.

Elektrobicykel je najrýchlejším dopravným prostriedkom v mestskej premávke so suverénne najnižšími prevádzkovými nákladmi. Náklady na 1 km sú približne EUR 0,014 (pri bežnej cene 0,18 EUR / kWh) Elektrobicykel umožňuje rýchly efektívny pohyb s primeranou fyzickou záťažou aj v kopcovitých terénoch. Nekladie žiadne ďalšie nároky na garážovanie, povinné poistenie, palivo a podobne.

Ako vybrať správny elektrobicykel

Od klasického bicykla sa líši práve elektrifikáciou. Zameriame sa teda na hlavné časti, ktoré robia bicykel elektrobicyklom teda batérie a motor:

Batérie pre elektrobicykel

Správna voľba batérie môže jednak výrazne ovplyvniť komfort používania elektrobicykla, ale aj jeho celkovú cenu prevádzky. Z nášho pohľadu je dôležité posúdiť nasledujúce parametre batérií:

Kapacita batérie

Kapacita (udávaná v Ampér-hodinách - Ah) vyjadruje množstvo elektrického náboja, ktoré je schopný akumulátor pri plnom nabití pojať. Pri posudzovaní dojazdu bicykla je potrebné brať do úvahy nielen kapacitu, ale aj napätie batérie. Batérie majú zvyčajne 24, 36 alebo 42 V. Pre dojazd bicykla je potom určujúci vzťah napätia, kapacity a výkonu motora bicykla. Vynásobením napätia a kapacity získate hodnotu vo Watt-hodinách. Vydelením hodnoty vo Watt-hodinách výkonom bicykla vo Wattoch získate dobu, po ktorú bicykel bude pracovať a tým aj orientačnú hodnotu dojazdu bicykla. Pozor, motor nepodáva konštantný výkon, preto je informácia iba orientačná.

Typický príklad: Batéria 36 V/10 Ah, výkon motora 250 W.

36 V x10 Ah = 360 Wh
360 Wh / 250 W = 1,4 h

Pri rýchlosti cca. 25 km / h je dojazd pri konštantnom výkone motora 250 W rovný 35 km. V skutočnosti je dojazd zvyčajne dvojnásobný, pretože používate aj vlastné nohy a motor nie je neustále zaťažovaný.
Všeobecne ale platí, že vždy záleží na jazdnom štýle. Ak niekto používa bicykel pre mestské rolovania do 30 km / deň, nepotrebuje batériu s maximálnou kapacitou, pretože kapacitu pri jazde nevyužije a iba prepravuje zvýšenú hmotnosť batérie a platí vyššiu cenu za batériu.

Životnosť batérií a ďalšie charakteristiky

Tu uvedieme aj ďalší parameter a tým je tvrdosť zdroja (batérie). Tento parameter je tiež veľmi dôležitý a úzko súvisí s kapacitou batérie. Tvrdosť zdroja sa určuje zmeraním napätia batérie pri záťaži. Zaujíma nás, o koľko klesne napätie, ak je batéria pod záťažou. Platí, že staršie a menej kvalitné články majú menšiu tvrdosť a tak pri veľkej záťaži príliš klesá ich napätie. Napätie môže klesnúť pod stanovenú hranicu (napr. 36 V) a v tej chvíli je batéria vypnutá ochranným systémom BMS (Battery Management System) a bicykel nejde.

Životnosť batérií je daná počtom nabíjacích cyklov pri zachovaní zodpovedajúcej tvrdosti zdroja (u niektorých batérií dosiahnete iba 300 nabíjacích cyklov u modernejších druhov 1000-1500).

Údržba batérie

O niektoré sa musíte starať viac o niektoré menej - či sa jedná o správny postup nabíjania alebo o uskladnenie batérie a potrebu dobíjania v mimosezóne. Všeobecne však platí, že pre batérie nie je dobré, ak sú dlho odstavené. Hrozí podbitie zo samovybíjania, ale aj zhoršenie chemických vlastností článkov z nečinnosti.

Prevádzkové podmienky

Jedná sa najmä o teplotné podmienky, za ktorých je možné batérie prevádzkovať, náchylnosť na mechanické poškodenie a pod. Napr. Nikel metal hydridové akumulátory prestávajú fungovať v teplotách pod 5 ° C. Lítiové články pracujú v nízkych teplotách relatívne dobre, ale pod 0 ° C sa nedajú nabiť. Je potrebné ich skladovať a najmä nabíjať v teple.

Vplyv na životné prostredie

Niektoré batérie (napr. olovené, nikel-kadmiové) obsahujú pre životné prostredie veľmi nebezpečné látky, iné sú svojim zložením k životnému prostrediu ohľaduplnejšie (napr. Lítiové). Batérie, ak doslúžia, odovzdajte ich nám. Budú recyklované prostredníctvom spoločnosti Ecobat s.r.o. http://www.ekobat.cz

Dĺžka poskytovanej záruky na batérie a schopnosť servisu batérie

Dôležitá je v tomto ohľade aj voľba predajcu, pretože neschopnosť diagnostiky, opravy, repasovanie batérie, apod môže viesť k tomu, že vás predajca zbytočne núti do výmeny batérie.
(Podrobnejší popis jednotlivých druhov batérií používaných pre elektrobicykle, ich výhody a nevýhody, nájdete v časti Časté otázky na tému elektrobicykel.)

Záverom

Za posledných niekoľko rokov sme získali skúsenosti s mnohými akumulátormi. Hoci na trhu existuje veľké množstvo druhov batérií, rozhodli sme sa niektoré z našej ponuky úplne eliminovať. Naša spoločnosť ponúka bicykle s modernými lítiovými batériami, ktoré predstavujú najlepší kompromis medzi užívateľskými vlastnosťami, cenou a ohľadom na životné prostredie.

S batériami, ktoré máme v našej ponuke máme nielen vynikajúce skúsenosti z pohľadu ich kvality, výdrže a ďalších vlastností, ale navyše máme aj rozsiahle skúsenosti s diagnostikou ich vád a sme schopní tieto batérie v mnohých prípadoch tiež repasovať. Tým sme schopní našim zákazníkom zabezpečiť optimálnu nákladovosť prevádzky elektrobicykla, bez zbytočného robenia nových batérií.

Motor pre elektrobicykel / elektromotor

U elektromotora je vhodné zamerať sa na nasledujúce parametre:

Výkon elektromotora - udávaný vo wattoch (W). Tu však existuje obmedzenie dané existujúcou legislatívou. Elektrobicykel je z pohľadu Cestného zákona klasickým bicyklom a musí spĺňať podmienky podmienky dané Vyhláškou Ministerstva dopravy 341/2002 Zb., ako je povinná výbava (inštalácia odrazového skla), osvetlenie pri jazde za zníženej viditeľnosti, existencie výrobného čísla a tiež podmienky Európskej normy (EPAC EN / ČSN 15194), ktorá definuje menovitý výkon motora do 250W, maximálnu asistovanú rýchlosť 25 km / h a váhu elektrobicykla do 40 kg. Z toho vyplýva, že nemusíte pri jazde na elektrobicykli nosiť prilbu, nemusíte mať vodičský preukaz, nemáte žiadne vekové obmedzenie .. ale nesmiete na diaľnicu!

Elektrobicykle, ktoré tieto podmienky nespĺňajú (napr. majú výkon 500 W alebo 1 kW, sú vybavené akcelerátorom, ktorý umožňuje jazdu bez šliapania väčšou rýchlosťou ako 6 km / h, nemajú povinnú výbavu ako klasické bicykle atď) nie sú určené pre prevádzku na pozemnej komunikácii, alebo na tento účel musia byť homologované štátnou skúšobňou.

Spoľahlivosť elektromotora - toto je asi ťažko posúditeľný parameter v čase kúpy elektrobicykla. Dokonca ani recenzie a testy elektrobicyklov, ktoré prebiehajú s novými bicyklami v rozmedzí niekoľkých týždňov neposkytnú úplne verný obrázok. Naša rada je - pýtajte sa na skúsenosti s rôznymi elektrobicyklami svojich známych a vyberajte si len zavedených a spoľahlivých predajcov. Taktiež záleží na schopnosti opravy motora. Obvyklé vady motorov sú buď mechanického rázu, kedy je potrebné meniť planétové súkolia, ložiská alebo spojky, alebo sa jedná o problémy s elektronikou v 99% ide o chybné Hallove sondy. Prakticky nikdy nedochádza k spáleniu motora! Preto možno motor skoro vždy opraviť.

Dĺžka poskytovanej záruky a kvalita servisu - rovnako tak ako u batérie vám záruka a kvalitný servis môže ušetriť náklady pri prevádzke vášho bicykla.

Ostatné komponenty elektrobicykla

Medzi ostatné elektronické súčasti elektrobicykla radíme kontrolór, senzor PAS, prípadne tlakový senzor, ovládač, manuálny akcelerátor, osvetlenie. Predajca by mal mať všetky tieto súčasti elektroinštalácie elektrobicykla k dispozícii ako náhradný diel a mal by byť schopný závady jednotlivých častí diagnostikovať. U elektrobicyklov platí, že sú v porovnaní s bežnými bicyklami nepomerne zložitejšie a ich servis sa úplne odlišuje od servisu bežných bicyklov. Aj to by malo byť kritériom pri voľbe predajcov. Elektrobicykle sú prirodzene vďaka svojej zložitosti viac náchylné k defektom.

Časté otázky na tému elektrobicykel:

1. Aké sú typy batérií?

Lítiové batérie na elektrobicykle (Li-Ion, Limni, LiPol, LiFePO, atď)

Lítiové batérie sú v dnešnej dobe najrozšírenejším druhom akumulátorov používaných pre elektrobicykle. Ich počiatočná obstarávacia cena je síce vyššia (ako u starších typov batérií - napr. olovených), avšak ich životnosť (počet nabíjacích cyklov) je dlhšia. Predstavujú aj optimálnu voľbu z hľadiska šetrnosti k životnému prostrediu (hlavne oproti nikel-kadmiovým alebo oloveným batériám). Vyznačujú sa veľmi vysokou hustotou energie vzhľadom k objemu (teda umožňujú vysokú kapacitu pri nízkej hmotnosti a malom objeme). Majú veľmi dlhú životnosť (1000-1500 nabíjacích cyklov) a nízku mieru samovybíjania.

Batérie nemajú pamäťový efekt, avšak starnú - ich maximálna kapacita sa postupom času znižuje (rýchlosť starnutia sa zvyšuje so zaťažením, vysokým stavom nadobudnutia a s vyššou teplotou). Týmto batériám vadí tiež úplné vybitie, ak sa nechajú vybité dlhšiu dobu, môžu sa samé vybiť pod prípustnú hodnotu a takto podbitú batériu už často nemožno oživiť.

Najpoužívanejšími batériami sú Lítium Iónové (LiIon). LiPol (Lithium Polymérové) batérie sú mierne drahšie ako LiIon, ale neprinášajú za to nijaké zvláštne výhody (majú nižšiu kapacitu, životnosť je porovnateľná). Nevýhodou LiPol akumulátorov je aj ich citlivosť na presné nabíjania - musí sa použiť iba nabíjačka dodávaná ku konkrétnej batérii výrobcom. LiFePO (Lithium-železo-fosfátové) batérie obsahujú najmenej toxických materiálov, nedosahujú však takej hustoty energie ako LiIon batéria (teda potrebujú väčšie rozmery). Životnosť LiFePO batérií je tiež porovnateľná s LiIon batériami.

NiMH batéria pre elektrobicykel

Nikel Metal Hydridové akumulátory majú v porovnaní s nimi podobnými Nikel-kadmiovými pri rovnakej hmotnosti asi dvojnásobnú kapacitu. Majú relatívne dlhú životnosť umožňujúce 500-1000 nabíjacích cyklov a ich obstarávacie ceny sa pohybujú v prijateľných hodnotách. Tieto akumulátory však neznášajú dobre nízke teploty - prestávajú fungovať v teplotách pod cca 5 ° C.

Nikel-kadmiové batérie pre elektrobicykle (NiCd)

Nikel Kadmiové batérie sú podobne ako olovené batérie na trhu elektrobicyklov už prekonané. Z ekologického hľadiska je ich veľkým problémom jedovaté kadmium, ktoré obsahujú. V porovnaní s modernými akumulátormi majú nižšiu mernú kapacitu.
Sú odolné proti nízkym teplotám, majú pomerne dlhú životnosť a uspokojivú spoľahlivosť. Je možné ich skladovať v mimosezóne vo vybitom stave.

Olovené batérie na elektrobicykle (Pb)

Olovené batérie sa začali používať v elektrobicykloch ako prvé, ale dnes sú už skôr minulosťou (aj keď sa na trhu ešte stále objavujú). Vďaka svojmu zloženiu sú veľmi nebezpečné pre životné prostredie. Problémom týchto akumulátorov sú potom najmä ich rozmery a hmotnosť, ktoré sú potrebné na dosiahnutie dostatočnej kapacity. Vysoká hmotnosť batérie samozrejme ovplyvňuje i jazdu - posúva ťažisko bicykla (dôležité v náklonoch), veľmi sťažuje dojazd pri vybití apod. Olovené akumulátory svoju kapacitu v čase strácajú, je potrebné sa o ne v mimosezóne starostlivo starať (udržiavať nabité). V porovnaní s modernými batériami nedosahujú takú stabilitu ani životnosť (cca 300 nabíjacích cyklov). Jediným dôvodom prečo olovené batérie (ktoré z bicykla robia cez 30kg ťažkého dinosaura) stále v segmente elektrobicyklov existujú, je ich nízka cena.

2. Má elektrobicykel rekuperáciu? Dobíja sa samo pri šliapaní? Dobíja sa pri jazde z kopca?

Toto je najčastejšia otázka, na ktorú je jednoznačná odpoveď, NIE.

Prečo?

-Vlak s hmotnosťou cca. 400 ton s možnosťou rekuperačnej elektrickej brzdy a spätným odberom energie do rozvodnej siete je schopný ušetriť približne 30-50%

-Automobil s hmotnosťou 1000 kg, hybridný alebo elektrický je schopný pomocou elektrickej rekuperačnej brzdy s možnosťou agregácie energie v kondenzátoroch ušetriť 10%

-Elektrobicykel s celkovou hmotnosťou cyklistov a bicykla 100 kg je schopné pomocou elektrickej rekuperačnej brzdy a agregácie energie v akumulátore ušetriť energiu v rade jednotiek percent.

Dôvodom minimálnej rekuperácie u elektrobicyklov je predovšetkým nízka hmotnosť jazdca a elektrobicykla a teda malá kinetická energia. Ďalším dôvodom je fakt, že elektrobicykle nemajú možnosť spätného odberu energie do rozvodnej siete (trolej) ani kondezátora, ktoré sú vhodnejšie pre zachytenie krátkodobého zdroja veľkého množstva energie ako akumulátor. Akumulátor sa ideálne nabíja konštantným prúdom 2A nie viac, nie menej a preto je aj pre zachytenie energie z brzdenia ako taký skôr nevhodný.

Na trhu nájdete elektrobicykle alebo prestavby na elektrobicykel (v prípade sady BionX aj v našom E shope a predajni), ktoré uvádzajú rekuperáciu ako podstatný parameter. V skutočnosti však ide o bicykle s elektromotormi bez voľnobežiek. Pohony bez voľnobežiek neumožňujú zmyslupnú jazdu na elektrobicykli s vypnutým pohonom, pretože permanentné magnety v motore neustále kladú odpor pri otáčaní. To vnímame ako zásadný nedostatok u akéhokoľvek elektrobicykla.

3. Ako dlho vydrží batéria?

Túto otázku rozdeľujeme na dve otázky:

a) Ako dlho môže byť elektrobicykel v prevádzke (tj. ako ďaleko dôjde)?
b) Aká je životnosť akumulátora?

U prvej otázky ide o to, koľko cyklista váži, ako je ochotný šliapať do pedálov, aká je teplota vzduchu, aké je celkové prevýšenie trate, ako často sa elektrobicykel rozbieha a zastavuje.

Vykonali sme meranie u elektrobicykla s batériou Li ION 36 V, 10 Ah a motorom s voľnobežkou 250W. Náš jazdec vážil 65 kg a jazdil v strednom mode pomoci, išiel v meste (štart, stop), bolo 5-6 ° C, celkové prevýšenie trate bolo 580 m a ušiel na jedno nabitie 47 km. Máme zákazníkov, ktorí prejdú iba 40 km a aj rad tých, ktorí sú schopní dosahovať vzdialenosť 75 - 100 km. Nezabudnite, že je elektrobicykel funkčný aj bez pohonu a teda vás nenechá v štichu …

Druhá otázka sa týka akumulátorov a ich životnosti. Pri kvalitných lítiových akumulátoroch typu LiION sa životnosť článkov uvádza 1000 - 1500 nabíjacích cyklov. Vzhľadom k tomu, že sú články zapojené v semiparalernom zapojení a nie sú zaťažované konštantným odberom uvádza sa životnosť celej batérie 800 - 1000 aj napriek tomu, že je ich dobíjanie riadené ochrannou elektronikou BMS (Battery Managemet System).

Batérie pri bežnom používaní vydržia 3 - 4 roky.

4. Ako správne uskladniť batérie / ako sa o batérie starať?

V závislosti na tom, aký druh batérie máte, musíte jej venovať aj náležitú starostlivosť. Napr. lítiové batérie je treba skladovať mimo mrazivé prostredie a aj v minisezóne batériu občas dobiť, lebo sa samovybíjaním môže dostať pod limitné hodnoty napätia, čo môže viesť k jej zničeniu. Váš predajca by mal poskytnúť dostatok informácií aj návod na používanie a údržbu vášho bicykla (i batérie) a týchto inštrukcií sa treba vo vlastnom záujme držať.

5. Je možná oprava batérie pre elektrobicykle alebo jej repasovanie? Kto poskytne kvalitný servis batérie či elektromotora?

Je pravda, že elektrobicykle sú podstatne servisne náročnejšie ako bicykle mechanické. Existuje však tiež jednoznačná odpoveď. MY. Vieme opraviť motory eletrobicyklov, vymeniť Hallove sondy, prevodovky, ložiská. Máme zariadenie na iniciačné nabíjanie podbitých lítiových batérií, sme schopní diagnostikovať a vymeniť ovládače, senzory PAS, kontrolóry. Sme autorizovaným servisom elektrobicyklov Gocycle. Viac o servise bicyklov a elektrobicyklov tu.

6. Kde zoženiem náhradné batérie pre elektrobicykel? Na čo treba dať pozor pri výmene vyslúžilej?

Váš predajca by mal byť schopný dodať aj náhradné batérie. Ak tomu tak nie je, alebo sa rozhodnete nekúpiť batérie od dodávateľa vášho bicykla, je potrebné sa zamerať na to či je kompatibilná s ďalšími časťami elektrifikácie vášho bicykla. Podstatným parametrom pri voľbe inej batérie je potom jej napätie. Nová batéria musí mať rovnaké napätie (obvykle 24,36,42 V). Údaje o požadovanom napätí spoľahlivo zistíte na štítku kontrolóra bicykla.

7. Môžu byť elektrobicykle s výkonom motora 400W, 500W, 600W, 750W alebo aj 1000W

Áno, môžu. Avšak platná legislatíva obmedzuje výkon elektromotora, s ktorým je možné elektrobicykel prevádzkovať na pozemných komunikáciách na 250W. Elektrobicykle ktoré nespĺňajú platné legislatívne podmienky, nie sú určené pre prevádzku na pozemnej komunikácii.