Na skladacom bicykli po Filipínach

Na skladacom bicykli po Filipínach

Prvou úlohou môjho tohtoročného výletu je nadviazať kontakty s miestnymi nováčikmi a inšpirovať sa ich nápadmi. Druhou úlohou je otestovať malú skladačku od Ternu pri približne 1000 km dlhej ceste po sopečných tropických ostrovoch. Moje veľké poďakovanie mieri do Citybikes za Martinom Říhom, ktorý mi bicykel ochotne zapožičal a ešte pripravil na náročnú cestu (zalepenie skrutiek, lepšie sklopné šlapky, obutie do Schwalbe Marathon).

Som rozmaznaný a na svoje cesty sa snažím vyberať to najlepšie vybavenie pre daný účel. Písať budem objektívne, čo najviac budem môcť, sľubujem. 

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/


 

Filipínske startupy

Moja prvá schôdzka bola so slečnou Kimbee, spolumajiteľkou reťazca Mystery Manila, prevádzkujúca únikové hry. Fenomén únikoviek sa pred rokom dostal aj sem. Päť rôznych hier, pri ktorých ste spoločne s kamarátmi zavretí v miestnosti a snažíte sa riešením šifier dostať von, je nenápadne skrytých v jednom z butikov veľkého obchodného centra. Firme sa darí uväzniť v priemere dvadsať skupín za deň a ľudia sú tak nadšení, že sa fotia aj s ceduľou "takmer vyriešili”. Zaujímavé bolo stretnutie s charizmatickým Markom Riverou, výrobca "eko" bambusových kefiek na zuby. Kefky sa úspešne začínajú predávať po celej krajine. Časť zisku ide na osvetu chudobných komunít, ktoré nevedia, ako si čistiť zuby a umývať ruky. Najvyššiu hladinu adrenalínu som dosiahol pri slalome medzi rôznymi smrdutými prechádzajúcimi vozidlami v permanentnej manilskej zápche. Na stretnutie s Carlom Mamawalom, výrobcom skladačiek Nyfti, som ani inak ako na bicykli prísť nemohol. Carlovi sa počas jedného roka podarilo aj za nemalú čiastku 770 dolárov predať tridsať bicyklov. Vykašlal sa na prácu v korporácii a plánuje novú sériu skladačiek s väčšími kolieskami.

Držím palce a idem si vyčistiť bambusovou kefkou svoj šedý jazyk od olova.

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

A ako ide skladací bicykel Tern Link D8?

Má najazdených cca 300 km a zatiaľ prekvapivo dobre. Po rovine a hladkej ceste uháňa takmer na nerozoznanie od veľkého bicykla. V meste je pohyblivejší a pri prepletaní medzi autami bezpečnejší. Na hrboľoch sa musí ísť pomaly a opatrne, najmä dole z kopca. Kameňom je potrebné sa vyhnúť. Dnes som ho požičal pánovi a za odmenu som si mohol odfotiť veľkú cirkulárku, ako reže mramorový kváder.

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

Mramorový ostrov Romblon

Ukrytý takmer v geografickom strede filipínskych ostrovov, masovým turizmom zatiaľ úplne nedotknutý, obklopený prázdnymi plážami a plný zelených kopcov. Na bicykli ho obídete za 3 hodiny. Po ceste vám mávajú deti aj dospelí a všetci sa smejú. Deťom tu na hranie stačí pneumatika, ktorú naháňajú drievkom po prázdnej ceste. Proste pohoda.

Romblon je od 19.storočia známy ťažbou mramoru. Mramor tu nájdete všade. V podobe podláh, obkladov, stolov a sôch. Hneď pri ceste vedúcej cez ostrovček je možno vidieť lomy, brusičov a obchody. Mramorové výrobky putujú loďami do celého sveta. Juharo, majiteľ dielne a obchodu, zabalí ročne dva kontajnery a pošle ich cez Manilu do Anglicka. Tam sa výrobky predajú za päťdesiatnásobok miestnej ceny.

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

"Expedícia" k úpätiu živej sopky

Je to tak, na Filipínach majú aj živú sopku. Mt. Mayon, v preklade hora Krásy, vystupuje od mora do výšky 2458 m. Sopka mala od roku 1900 až do súčasnosti celkovo pätnásťkrát erupciu. Tá posledná v roku 1993 pochovala okrem miestnych aj tím amerických vulkanológov pri výskume. Keď šliapete strmou, ale novou cestou do základného tábora k hotelu SkyLine vo výške 810 m, vidíte na vrcholku hory neustále obláčik dymu. Sopka naozaj nespí a len čaká, až zase dostane chuť chrliť lávu.
Na 
 skladací bicykel Tern Link som si už tak zvykol, že s ním zaobchádzam takmer ako s horským. Akurát pri zjazdoch je potrebné ísť pomaly a dávať pozor na hrbole. V daždi a bahne potom na neúčinné brzdy. K dnešnému dňu má najazdených 700 km a to aj "trošku" horším terénom. Konečne hore, hotel SkyLine je už dvadsať rokov nedokončený a tak pre mňa zostáva plesnivá chatka pod cestou. Zato s krásnym výhľadom na Pacifik.  
 

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

V džungli na Sibuyane
 

Štyri hodinky plavby z Romblonu a ste na ďalšom ostrove, prezývanom "Galapágy Pacifiku". Ostrov bol pri tvorení krajiny v poslednej dobe ľadovej oddelený od ostatných más pevniny a vyvíjal sa potom samostatne. Vďaka tomu na ňom nájdete veľmi rozmanitú škálu rastlinných a živočíšnych druhov. Väčšina ostrova je chránená prírodnou rezerváciou a to dokonca tak silno, že v roku 2011 vďaka protestom miestnych obyvateľov, bolo veľkej firme zrušené vylobované povolenie na ťažbu zinku.

Ak máte dosť času, môžete si so sprievodcom dať trojdňový trek na najvyššiu horu Mt. Guiting-Guiting (2058). Stačí sa ale aj vzdialiť pár stoviek metrov od okružnej, poväčšine piesočnato - kamenistej cesty a stretnete ľudí ako z rozprávky. Chlapík nesúci na chrbte hromadu dreva neveriacky krútil hlavou, čo to na chrbte ťahám ja. Urobil som mu tým evidentne radosť. On mne tiež, pretože som pochopil, že ťahať bicykel na chrbte je nezmysel, že mi ho tu v džungli nikto neukradne. Hodil som s ním pod palmu a pokračoval ďalej k vodopádom pekne naľahko.

 

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

RECENZIA BICYKLA TERN LINK D8

Destinácia: Filipíny

Prejdené miesta: Manila, ostrovy Tablas, Romblon, Sibuyan, Masbate, Južný Luzon, Catanduanes

Najazdených:  970 km.

Zložené cca 100x.

Povrch:

20% mesta - relatívne dobrý povrch 40% betónové cesty hladký povrch

20 % provinčné cesty, rozbité, diery a výmole

20 % piesočnato - kamenisté a v daždi blatisté cesty

 

Plusy:

 

- Bez jediného defektu po celú dobu, všetko fungovalo na jednotku

- Na hladkom povrchu ide svižne a na nerozoznanie od veľkého bicykla

- V meste ideálny na prepletanie medzi autami

- Výborná akcelerácia vďaka malým kolesám, v meste sa naozaj hodí

- Dostatočný počet prevodov, po rovine sa dá šliapať až 30 km / h

- Jednoduché zloženie za cca 15s

- Výborná skladnosť: lode, taxíky, jeepneye, trojcykle, lietadlá, izby hotelov ...

 

Mínusy:

 Z kopca dole na rozbitejšom povrchu je potrebné ísť opatrne a veľmi pomaly, jazdu si tak nevychutnáte ako na horskom bicykli

- Za mokra brzdy moc nebrzdia, brzdové kolíky sa veľmi rýchlo opotrebujú

- Váha 12.5 kg, keď sa bicykel nesie dlhšiu vzdialenosť, je každý kilogram váhy poznať

- Mäkké jednoduché ráfiky majú tendenciu sa krútiť a dá veľkú prácu na nich usadiť pneumatiku. (Tohtoročný model skladacieho bicykla Tern Link D8 by už mal mať ráfiky dvojité).

 Záver:

Skladací bicykel Tern Link D8 som používal ako expedičny nástroj a prechádzal som cesty pre skladačku vyložene nevhodné. Cesta sa samozrejme podpísala na vzhľade. Sú málinko hrdzavé rôzne oceľové súčiastky, čo je spôsobené 80% vlhkosťou v oblastiach, ktoré som prechádzal. Vykonával som bežnú údržbu denným mazaním reťaze a dvakrát som natrel aj skladacie kĺby. Celkovo ma dosť milo prekvapila použiteľnosť skladacieho bicykla, ktorú som si pred touto cestou vôbec nedokázal predstaviť.

 Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

Doplňujúce fotografie